Notblad och gymkort

Jag njuter verkligen av mitt nya piano! Sitter och nöter på Agnes Obels Riverside, och fulspelar lite på Månskenssonaten då och då tills det är dags att sätta sig ner med den och lära om den igen. Har ju glömt bort det mesta av den, tror eg det bara är det första notbladet som jag kan spela utantill nuförtiden. Eller ja, är väldigt beroende av noter för att kunna spela överhuvudtaget.

Nåt nytt fenomen som har tillkommit de senaste åren är att jag har börjat improvisera och hitta på egna små melodier. Det är fantastiskt! Nu menar jag inte att det låter fantastiskt, men skulle aldrig kunnat göra det när jag tog lektioner för en herrans massa år sen. Känns som jag mognat på nåt plan och insett nåt, att även jag kan skapa. Hörlurarna är guld värda! Jag har bra ljud, plus att jag inte hämmas av att nån kan höra mig. Det har alltid varit ett stort problem, har inte velat öva när folk kan höra, för hur kul är det att sitta och lyssna på när man kör samma passage för trettioelfte gången med högerhanden, bara för att sen byta och göra likadant med vänster, och sen båda samtidigt, och sen kanske lite höger igen osv osv osv plus att man spelar fel typ hela tiden, så det skär i hjärtat på en… Jag kan sitta och spela när jag vill! Tänker  försöka sitta varje dag, om det så är för 5 min. Blir ju oftast mer än 5 min ändå, svårt att låta bli när man väl kommer igång.

Funderar däremot vad smidigaste sättet skulle vara att spara ner de egna trudelutterna så att jag faktiskt skulle kunna göra en hel låt och inte bara glömma bort dem? Tänkte först på att skriva ut tomma notblad och klottra dit, men tror det är alldeles för tidskrävande och skulle ta bort mkt av skaparglädjen. Nåt datorprogram kanske? Kan ju koppla in pianot i datorn… Hmm.. Får kolla upp vad det finns för tekniska alternativ…

Kanske kan bli en medioker pianist inom10 år när det är dags att uppgradera till en digitalflygel 😉

Och på lördag öppnar ett nytt gym jag ska checka in. Ska bli spännande att se om jag blir medlem eller inte…

Herrå!

Detta inlägg publicerades i Diverse och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar